sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

In Bremen 12.-13.4

Hallo!

It's true! We were in city of Bremen.

Siihen loppui minun englannin kirjoitukseni. Lähdimme töiden ja laittautumisen jälkeen Bremeniin. Täältä Leeristä Breemeniin on n.100km. Junalla pääsee hyvin kulkemaan. Junassa on viikoloppuisin ja iltapäivisin tungosta. Iltaisin junassa on väljempää eli mahtuu hyvin istumaan. Lähdimme junalla, jonka saapumisaika oli öö joskus yhdeksän aikaan illalla. Junalippu maksoi 28,80e kahdelta henkilöltä, alennus mukana. Kun ostaa lipun useammalle kerrallaan saa halvemmalla. Yhdelle hengelle maksaisi n. 17e normaalisti.

from Leer to Bremen

Olimme perillä ja ajatus oli mennä hotelliin. Emme ottaneet todellakaan passeja mukaan, etteivät huku. Kysyimme neuvoa hotellille bisnesmieheltä. Mies oli pukeutunut mustaan koko pukuun, tummapilkkuiseen kravaattiin ja mustiin kiillotettuihin kenkiin. Hänen ilme oli ylpeä ja itsevarma. Hän näytti siltä, että tiesi tasan mihin oli menossa. Hän oli kuitenkin todella ystävällinen ja kertoi että mitkä hotellit olivat luotettavia ja mihin ei ehkä kannata mennä.

Astelimme oikein hienoina leideinä hotelliin 1 sisälle. Menimme kassalle ja sanoimme oikein jenkkienglannilla, että yksi huone kiitos. Pian selvisi, että passit pitäisi olla. Eihän me niitä oltu mukaan otettu, joten jäi hotelli yksi saamatta. n.100m päässä oli toinen hotelli, kolmen tähden hotelli x. Menimme sisälle ja siellä sama juttu - passi pitää olla. Kaksi kaunista neitiä kun kassalla katsoi sievästi, niin kelpasi ajokortit kuitenkin. Hintaa oli 140e ja siihen sisältyi aamupala. Hotelli huone oli todella kaunis ja suuri. Siellä oli iso vaatehuone ja suuret ikkunat joista näki kävelykadulle.

Hotellista taisimme eksyä kaupungille tutustumaan Bremenin yöelämään. Kaupunki oli aivan valtavan suuri.

Kävimme ensiksi syömässä ihanassa ravintolassa. Palvelu oli erinomaista ja annokset suuria. Kanasalaatti maksoi 9,90e ja oli todela riitttävä. Ravintolan henkilökunta oli ammattitaitoista ja kielitaitoista. He kertoivat ruoasta ja kysyivät mistä olemme. Kerroimme olevamme suomesta ja he hymyilivät. Saksassa arvostetaan suomalaisia ja suomalaisuutta. Heidän ravintolassaan on paljon suomalaisia tapaamisia ja muitakin pohjoismaalaisia tapaamisia.

21.30 jatkoimme matkaa. Kävimme pienissä pubeissa katsomassa meininkiä. Ihmisiä oli vähän liikkeellä, siihen nähden paljonko asukkaita on. Pubit olivat hämäriä ja siellä oli vesipiippuja. Drinkit ja oluet olivat edullisia, kun olutkin oloi 1e. Yritimme päästä hienoon yökerhoon sisälle, mutta ilman passeja ei toivoa. Jatkoimme matkaa ja sitten tuli se kamalin osuus. Nuoria naisia juoksi meitä vastaan lappu kädesä. He kysyivät, että minne menemme ja voimmeko allekirjoittaa lapun. Emme tosiaankaan kirjoittaneet mitään vaan ihmettelimme suuresti. Jatkoimme ja taas sama juttu. Pari nuorta työttöä tuli vastaan ja kysyi samaa asiaa. Kysyimme mikä tämä lappu juttu on. Kuulimme että saksan FMM clubille pääsee sisälle alle 18 vuotiaat täysi-ikäisen seurassa. Emme kirjoittaneet nimiämme mihinkään. Menimme NFF-clubin ovelle ja ovimies valaisi asiaa. Bremenissä on kolme baaria jonne 16-17 vuotiaat pääsevät perjantaisin jos joku 18-vuotta täyttänyt ottaa heidät vastuulleen. Suomessa tälläinen ei todellakaan olisi mahdollista. Mielestäni on erikoista, että alaikäisten pitää edes päästä baariin. Eiköhän he kerkiä myöhemminkin. Oli kuitenkin todella mukava ilta. Ihmiset oli ihania ja saimme uusia tuttavuuksia Riinan kanssa. Kuulimme myös että naisten huoneessa ei saa huudella vaan se on kuulemma "hiljainen paikka". Pääsimme yökerhon sulkeuduttua kuitenkin hyvin hotellille ja ihanaan pehmeään sänkyyn nukkumaan pariksi tunniksi.

Aamukahdeksalta heräsimme kovaan oven paukkeeseen. Siivojalla oli ilmeisesti huono päivä ja hän hakkasi ovea ja tuli lopulta sisälle. Nähtyään meidän nukkuvan, hän poistua vahvuussanojen kanssa ulos paukuttaen ovea - great! Heräsimme sitten samalla ja päätimme lähteä aamupalalle. Aamupalalla oli ihanaa ruokaa. Muroja, mehua, teetä, voileipää, erilaisia leikkeleitä, juustoja jne. Tärkein asia puuttui aamupala pöydästä - kahvi. Kahvi piti erikseen pyytää tarjoilijalta. Opinpahan juomaan teetäkin, mutta onneksi sai aamukahvin.

Aamupalan ja laittautumisen jälkeen suuntasimme kaupungille. Päätimme lähteä lauantaiselle shoppailu/kulttuurikierrokselle. Kaupunki oli todella kaunis ja historiallinen. Ihmiset pukeutuivat siististi ja hillitysti. Pukeutumisväri oli vaalea ja maanläheiset värit. Saksalaiset kulkevat paljon käsi kädessä ja keskustellessa tulevat lähelle. Kaupungilla oli todella paljon nähtävää. Kävimme tutustumassa vanhaan taustalla olevaan kirkkoon. Siellä oli vanhoja huoneta, joita oli vain korjailtu. Sisäänpääsymaksu oli 9e, mutta nähtävää riitää. Kävimme myös kuvaamassa ns. vanhan kaupungin puolella. Siellä oli kauniita vanhoja puistoja ja niin.

Lähtiessämme pois, oli torilla mielenosoitus. Kuva on hiukan epäselvä, mutta mielenosoittajat kantavat  merirosvolippuja. Heillä oli kirkkaat vaatteet ja pääkallon kuvia. He huusivat jotain saksaksi.

Kello alkaa kuitenkin olla jo paljon, joten nukkumaan! Kirjoittelen mahdollisesti huomenna päiväkotimaksuista, sosiaalipalveluista ja muusta yhtä yksinkertaisesta. Tämän sunnuntain kruunasi 5km juoksulenkki ja sitä edeltänyt erinomainen sunnuntai-illallinen ystävien ja isäntäperheemme kanssa.

Good night and sleep well!