keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Yöpäiväkoti

Tiistaina 7.- keskiviikkona 8.5 vietin päiväkodissa yön.

Lapset olivat todella innoissan ja jännittyneitä asiasta jo useamman viikon ajan. Matkatavaroita "retkeä" varten oli jossain perheissä pakattu jo viikkoja etukäteen. Lapsien kanssa tuli jutskattua asiasta useampaankin otteeseen.

Työvuoroissa oli ns. hiukan ongelmia. Kieliongelmien takia tuli vähän väärinkäsityksiä ja keskustelimme tunnin verran työtunneista. Tulimme tulokseen että saamme ennen yövuoroa 8 tuntia aikaa nukkua. Normaalisti olisimme olleet 8-14 töissä ja jatkaneet 18.-09.00. Tuntui raskaalta ajatukselta, joten otimme asian puheeksi ja hyvä että saimme asiat selvitettyä.

Palasimme 8.-00-10.00 kestäneen vuoron jälkeen työpaikalle klo 18.00. Lapset saapuivat tunnin sisällä paikalle ja siirtyivät leikkimään ulos. Kaikilla oli mukana omat patjat, yövaatteet, hygieniatuotteet ja petivaatteet. Täällä suosittuja ovat puuhapetet ja se kalmari-sarja mikä suomessakin tulee neloselta joskus (paavo pesussieni?). Barbie-lakanat ja prinsessa tyynyt sekä uninallet ovat myös suosittuja.

Ulkona lapset leikkivät n.19.00-19.30 saakka, jolloin alkoi yhteinen lauluhetki nuotion äärellä. Lauloimme iloisia lännenmusiikin kuulloisia lauluja. Laluissa on hyvä ja reipas melodia. Lapset osasivat hyvin leikit. Päiväryhmässä (6-14.00) olevat hiukan paremmin kun iltaryhmässä (13-18.00) olevat. Takkatuli kiinnosti lapsia. Osan se sai pitämään nenästä kiinni mutta osa oli innoissaan ja halusi mennä lähellekkin tulta.

Laulujen jälkeen menimme jonoon, josta jatkoimme pihakierroksen jälkeen ruoka"jonoon". Lapset menivät omiin jonoihinsa hakemaan ruokaa. Ruokana oli makkaraa, vihanneksia ja vehnäleipää sekä mehua. Lapset syömisen jälkeen saivat mennä nukkumaan tai leikkimään ulos. Suurin osa alkoi olla hyvn väsyneitä ja klo 20.00 alkoivat kaikki lapset olla iltapuhteille menossa. Lapset pesivät hampaat ja menivät omille nukkumapaikoille. Nukkumapaikkoja oli ympäri päiväkotia. Jokaisessa paikassa oli aikuinen siihen saakka kunnes lapset nukahtivat (ja sen jälkeenkin). Osa lapsista lähti kesken yön kotiin, koska ikävöivät vanhempiaan.

Toivotimme hyvät yöt ja rupesimme sitten nukkumaan. Eräs työntekijä täytti vuosia ja sitä työporukka juhlisti. Tarjolla oli ruokaa ja juomaa.

Aamulla n. 6.00-7.00 heräilimme. Lapset vaihtoivat vaatteet, pesivät hampaat ja menivät aamupalalle. Aamupalan jälkeen saivat he mennä ulos. Ulkona he leikkivät vapaasti. Leikin lapsien kanssa milloin mitäkin leikkejä. Oli ihana tutustua iltapäiväryhmän lapsiin ja jutella sekä leikkiä heidän kanssaan. Leikki kertoo varsinkin yhteisen äidinkielen puuttuessa paljon lapsen ajatuksista.

Aamulla klo 9.10 mennessä olivat kaikki lapset lähteneet kotin loman viettoon. Mekin aloitimme tänään pienehkön loman, jota juhlistimme shoppailemalla ja kahvittelemalla kaupungilla.

Kuvia Leeristä ja uudesta asuinalueesta, joskin samalla alueella (Logassa)

Kierrätys on saksalaisille tärkeä asia! Tämä on asia mikä pitäisi suomessakin olla hiukan paremmin!